2024-11-04 Högbergs Bussresor AB 556231-4921
.............................................................................................
Resegaranti
Högbergs Bussresor AB har ställt den lagstadgade resegarantin till Kammarkollegiet och följer SRF:s allmänna villkor för paketresor.
Dataskyddsförordningen GDPR 2016:679
När du bokar behöver du lämna personuppgifter och eventuellt betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev och information om resor. Genom att handla hos oss eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål. Vi kommer dock inte att använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande. Du kan själv se vilka uppgifter vi sparat om dig genom att logga in på ”Min Sida”. Dina uppgifter används bara för att kunna genomföra en transaktion som t.ex.:
att kontrollera att köparen är den han/hon utger sig för att vara att hjälpa dig med efterköpsservice att erbjuda dig nya tjänster och produkter om du så önskar att prenumerera på nyhetsbrev och katalogutskick att uppgifter lämnas till samarbetspartner i den mån detta erfordras, t.ex. passagerarnamn till flygbolag, rederier och hotell att betalkortsuppgifter lämnas till kortföretag för att kunna genomföra betalning.
Betala din resa
Efter bokning erhåller du ett deltagarbevis med två betaldatum, anmälning och slutlikvid. Dessa betalas till BG 837-7681, senast det datum som står angivet. KOM IHÅG att alltid ange OCR-nummer.
Du kan även betala din resa med kort, swish eller banköverföring på vår hemsida, gå in på Min Sida. Använd inloggningsuppgifterna som finns på ditt deltagarbevis + din e-postadress. Du kan också följa länken i ditt bekräftelsemejl, för lätt åtkomst till Min Sida. Vid bokning nära avresa önskar vi att resan betalas med betalkort eller swish direkt via vår hemsida. Vill du ha hjälp om hur betalning via hemsidan går till, ring eller kom in till oss i Ramstalund. Du måste ha ett Bank-ID för att genomföra en digital betalning.
Anmälningsavgift
Anmälningsavgiften varierar beroende på resans pris och ska betalas senast 10 dagar efter bokning för att bokningen ska vara definitiv/bindande. Detta innebär också att du godkänner Högbergs Bussresor AB´s resevillkor. Anmälningsavgiften dras från resans pris. Vid teater och musikresor tar vi ut priset för biljetten till evenemanget som anmälningsavgift.
Slutbetalning
Slutbetalning ska betalas senast det datum som finns angivet på deltagarbeviset. På flerdagsresor senast 28 dagar före avresa och flygresor senast 60 dagar före avresa. För dagsresor, teater- och musikresor gäller att resan ska vara slutbetald senast 14 dagar före avresa. Vid bokning efter att slutbetalningsdatum har passerats gäller för samtliga resor omgående betalning av hela beloppet.
Resebevis/Bekräftelse/Deltagarbevis
Vänligen läs igenom deltagarbeviset så snart du erhållit det. Stämmer allt som vi kom överens om? Är namnet rätt stavat? Detta är ytterst viktigt i samband med flygresor. Eventuella felaktigheter måste omgående påtalas.
Besked om avresetid och plats finner du på ditt deltagarbevis.
Avbokning
-Flerdagarsresa
Vid avbeställning tidigare än 90 dagar före avresan:
Det inbetalade beloppet återbetalas med avdrag för en exp.avgift 150kr per bokning.
Vid avbeställning inom 89-28 dagar före avresan:
Det inbetalade beloppet återbetalas med avdrag för hela anm.avgiften
Vid avbeställning inom 27-15 dagar före avresan:
Ska resenären erlägga 50% av resans pris
Vid avbeställning inom 14 dagar före avresan:
Ska resenären erlägga 100% av resans pris.
Flygresa – Särskilda avbokningsregler gäller vid flygresor, se resp. resas information.
-Dagsresa
Vid avbeställning tidigare än 15 dagar före avresan:
Vid avbeställning tidigare än 15 dagar före avresan:
Det inbetalda beloppet återbetalas med avdrag för exp.avgift på 150kr* per bokning.
Vid avbeställning inom 14 - 5 dagar före avresa:
Ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
Vid avbeställning inom 4 dagar före avresan:
Ska resenären erlägga 100% av resans pris.
* Avvikande regler kan gälla vid ex. biljetter och entréer som ingår i resans pris
- Teater och musikresor
Vid avbokning av teater och musikresor skall kostnaden för biljetten betalas av resenären.
Vid avbokning av teater och musikresor skall kostnaden för biljetten betalas av resenären.
I händelse av att föreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka, dock ej om arrangören har gått i konkurs.
Vid teaterföreställningar kan rollistan ändras av olika orsaker, till exempel medverkandes sjukdom.
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att vid väsentliga ändringar av skatter, valutakurser, bränslekostnader eller annat oförutsett, ändra de i broschyrer/hemsidan givna priserna. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.
Försäkring och Avbeställningsskydd
Högbergs Bussresor AB handhar inga egna avbeställningsskydd eller försäkringar utan vi hänvisar till ditt försäkringsbolag och hemförsäkring eller försäkringen du har i ditt betalkort via banken. Viktigt är att du kontrollerar Vad du har för försäkring och avbeställningsskydd, det kan skilja sig hos olika bolag och banker. Detta är ditt ansvar men vi hjälper dig gärna.
Högbergs Bussresor AB handhar inga egna avbeställningsskydd eller försäkringar utan vi hänvisar till ditt försäkringsbolag och hemförsäkring eller försäkringen du har i ditt betalkort via banken. Viktigt är att du kontrollerar Vad du har för försäkring och avbeställningsskydd, det kan skilja sig hos olika bolag och banker. Detta är ditt ansvar men vi hjälper dig gärna.
Reseförsäkring
Kontrollera ditt försäkringsskydd innan du reser. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkring täcker. Kontrollera även med din bank vad som täcks av din kortförsäkring.
Kontrollera ditt försäkringsskydd innan du reser. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkring täcker. Kontrollera även med din bank vad som täcks av din kortförsäkring.
Sjuk utomlands
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid innan avresa, leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. Kortet är giltigt i ca 3 år.
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid innan avresa, leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. Kortet är giltigt i ca 3 år.
Platser i bussen
På våra flerdagsresor reserverar vi platserna längst fram, till de resenärer som fått en sittplats längre bak, dvs toaletten och bakåt. Då får alla en möjlighet till bra sittplatser. Reseledaren går igenom hur detta går till ombord. Inga platser i bussen är bokningsbara.
Kvarglömda saker
Tänk på att kvarglömda saker kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restaurang och buss innan du lämnar dessa. Högbergs Bussresor AB tar inget ansvar för glömda saker men vi hjälper dig gärna men förbehåller oss rätten att ta ut en expeditionsavgift på 150 kr (exkl. porto/frakt) för arbetet med efterforskning och vidarefordran. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till vårt kontor på tel: 018-10 25 00.
Kvarglömda saker i våra bussar sparas i en månad.
Kvarglömda saker i våra bussar sparas i en månad.
Specialkost
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten- eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. Glutenfritt bröd i vissa europeiska länder är inte en självklarhet.
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten- eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. Glutenfritt bröd i vissa europeiska länder är inte en självklarhet.
Gäster med funktionshinder
Tänk på att flera resmål besöks till fots, då bussen inte kan köra överallt. Eventuella funktionshinder meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Gäster med funktionshinder måste själva kunna promenera, hantera vissa trappor och ansvara för sitt eget bagage.
ID, Pass och Visum
Inom Norden behövs inget pass, men du skall alltid ha med en giltig legitimation. På resor inom EU är Pass/Nationellt ID-kort obligatoriskt! Varje resenär är själv skyldig att kontrollera att passet/legitimationen är giltigt minst t o m hemkomst, vissa länder 6 månader efter hemkomst. Förvara passet lättillgängligt i handbagaget. OBS! på resor med båt är ID/Pass obligatoriskt, annars kommer du inte ombord. I de fall där visum/ETA behövs meddelas detta vid bokningstillfället. Vid flygresor är pass alltid obligatoriskt.
Flygresa
Ditt namn ska vara skrivet likadant på flygbiljetten som i ditt pass. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat redan när du får ditt deltagarbevis efter bokningen. Flygbolagen tar ut en avgift för ändring av namn och stavning, efter biljetten är utskriven. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar.
Jourtelefon
När kontoret har stängt, under kvällstid och helger, kan du vid brådskande ärenden (ex. avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 070-330 60 20. Skulle något krångla, till exempel i samband med avresa och du behöver brådskande hjälp kan du även nå oss på samma nummer.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden.
Nybokningar eller ändringar i din redan bokade resa får vänta till nästkommande vardag, öppet mån-fred 09.00-16.00. Telefon 018-102500.
Inställda resor
Vi försöker i möjligaste mån få iväg alla våra resor men skulle antalet anmälningar bli färre än 20 personer kan vi tyvärr tvingas ställa in den planerade resan. För mer information om inställande av resor, arrangörens och resenärens ansvar mm hänvisar vi till Allmänna Resevillkor. Inställd resa skall meddelas resenären senast två dagar före avresa vid dagsresor och tio dagar före avresa vid flerdagarsresor. Resan kan även ställas in på grund av Force Majeure eller andra oförutsedda händelser som kan förhindra eller äventyra resans genomförande.
Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.