Skip to main content

Resevillkor

ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 och arrangörens särskilda villkor.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.


1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.12Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.


2. PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.


3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av
resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställnings-avgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.


4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.


5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.


6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
6.1Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.


7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
• 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
• 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
• 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.


8. REKLAMATION
8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.


9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
9.2Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
9.3Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.


10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.


11. TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplatt
form: http://ec.europa.eu/odr.

 

Särskilda Resevillkor

Särskilda Resevillkor för Högbergs Bussresor AB kompletterar de Allmänna Resevillkoren.
Det är varje resenärs skyldighet att ta del av våra resevillkor.

2024-11-04    Högbergs Bussresor AB    556231-4921

 
Resegaranti
Högbergs Bussresor AB har ställt den lagstadgade resegarantin till Kammarkollegiet och följer SRF:s allmänna villkor för paketresor.
 
Dataskyddsförordningen GDPR 2016:679
När du bokar behöver du lämna personuppgifter och eventuellt betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter är nödvändiga t.ex. för att köp skall kunna genomföras eller för att du skall kunna erhålla nyhetsbrev och information om resor. Genom att handla hos oss eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter för detta ändamål. Vi kommer dock inte att använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande. Du kan själv se vilka uppgifter vi sparat om dig genom att logga in på ”Min Sida”. Dina uppgifter används bara för att kunna genomföra en transaktion som t.ex.:
att kontrollera att köparen är den han/hon utger sig för att vara att hjälpa dig med efterköpsservice att erbjuda dig nya tjänster och produkter om du så önskar att prenumerera på nyhetsbrev och katalogutskick att uppgifter lämnas till samarbetspartner i den mån detta erfordras, t.ex. passagerarnamn till flygbolag, rederier och hotell att betalkortsuppgifter lämnas till kortföretag för att kunna genomföra betalning.
 
Betala din resa
Efter bokning erhåller du ett deltagarbevis med två betaldatum, anmälning och slutlikvid. Dessa betalas till BG 837-7681, senast det datum som står angivet. KOM IHÅG att alltid ange OCR-nummer.
Du kan även betala din resa med kort, swish eller banköverföring på vår hemsida, gå in på Min Sida. Använd inloggningsuppgifterna som finns på ditt deltagarbevis + din e-postadress. Du kan också följa länken i ditt bekräftelsemejl, för lätt åtkomst till Min Sida. Vid bokning nära avresa önskar vi att resan betalas med betalkort eller swish direkt via vår hemsida. Vill du ha hjälp om hur betalning via hemsidan går till, ring eller kom in till oss i Ramstalund. Du måste ha ett Bank-ID för att genomföra en digital betalning.
 
Anmälningsavgift
Anmälningsavgiften varierar beroende på resans pris och ska betalas senast 10 dagar efter bokning för att bokningen ska vara definitiv/bindande. Detta innebär också att du godkänner Högbergs Bussresor AB´s resevillkor. Anmälningsavgiften dras från resans pris. Vid teater och musikresor tar vi ut priset för biljetten till evenemanget som anmälningsavgift.
 
Slutbetalning                                                                                                                                 
Slutbetalning ska betalas senast det datum som finns angivet på deltagarbeviset. På flerdagsresor senast 28 dagar före avresa och flygresor senast 60 dagar före avresa. För dagsresor, teater- och musikresor gäller att resan ska vara slutbetald senast 14 dagar före avresa. Vid bokning efter att slutbetalningsdatum har passerats gäller för samtliga resor omgående betalning av hela beloppet.
 
Resebevis/Bekräftelse/Deltagarbevis
Vänligen läs igenom deltagarbeviset så snart du erhållit det. Stämmer allt som vi kom överens om? Är namnet rätt stavat? Detta är ytterst viktigt i samband med flygresor. Eventuella felaktigheter måste omgående påtalas.
Besked om avresetid och plats finner du på ditt deltagarbevis.
 
Avbokning
         -Flerdagarsresa
Vid avbeställning tidigare än 90 dagar före avresan:
   Det inbetalade beloppet återbetalas med avdrag för en exp.avgift 150kr per bokning.
Vid avbeställning inom 89-28 dagar före avresan:
   Det inbetalade beloppet återbetalas med avdrag för hela anm.avgiften
Vid avbeställning inom 27-15 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga 50% av resans pris
Vid avbeställning inom 14 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga 100% av resans pris.
 
Flygresa – Särskilda avbokningsregler gäller vid flygresor, se resp. resas information.
      -Dagsresa
Vid avbeställning tidigare än 15 dagar före avresan:
   Det inbetalda beloppet återbetalas med avdrag för exp.avgift på 150kr* per bokning.
Vid avbeställning inom 14 - 5 dagar före avresa:
   Ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
Vid avbeställning inom 4 dagar före avresan:
   Ska resenären erlägga 100% av resans pris.
* Avvikande regler kan gälla vid ex. biljetter och entréer som ingår i resans pris
 
   - Teater och musikresor
Vid avbokning av teater och musikresor skall kostnaden för biljetten betalas av resenären.
I händelse av att föreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka, dock ej om arrangören har gått i konkurs.
Vid teaterföreställningar kan rollistan ändras av olika orsaker, till exempel medverkandes sjukdom.
 
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att vid väsentliga ändringar av skatter, valutakurser, bränslekostnader eller annat oförutsett, ändra de i broschyrer/hemsidan givna priserna. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.
 
Försäkring och Avbeställningsskydd
Högbergs Bussresor AB handhar inga egna avbeställningsskydd eller försäkringar utan vi hänvisar till ditt försäkringsbolag och hemförsäkring eller försäkringen du har i ditt betalkort via banken. Viktigt är att du kontrollerar Vad du har för försäkring och avbeställningsskydd, det kan skilja sig hos olika bolag och banker. Detta är ditt ansvar men vi hjälper dig gärna.
 
Reseförsäkring
Kontrollera ditt försäkringsskydd innan du reser. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkring täcker. Kontrollera även med din bank vad som täcks av din kortförsäkring.
 
Sjuk utomlands
Beställ Försäkringskassans EU-kort inför din utlandsresa. Beställ kortet i god tid innan avresa, leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. Kortet är giltigt i ca 3 år.
 
Platser i bussen
På våra flerdagsresor reserverar vi platserna längst fram, till de resenärer som fått en sittplats längre bak, dvs toaletten och bakåt. Då får alla en möjlighet till bra sittplatser. Reseledaren går igenom hur detta går till ombord. Inga platser i bussen är bokningsbara. 
 
Kvarglömda saker
Tänk på att kvarglömda saker kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kontrollera därför mycket noggrant hotellrum, restaurang och buss innan du lämnar dessa. Högbergs Bussresor AB tar inget ansvar för glömda saker men vi hjälper dig gärna men förbehåller oss rätten att ta ut en expeditionsavgift på 150 kr (exkl. porto/frakt) för arbetet med efterforskning och vidarefordran. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till vårt kontor på tel: 018-10 25 00. Kvarglömda saker i våra bussar sparas i en månad.
 
Specialkost
Önskemål om speciell mat, till exempel gluten- eller laktosintolerans, skall meddelas vid bokning och även till reseledaren/chaufför under resans gång. Vi framför alltid era önskemål till varje hotell/båt/restaurang men man kan aldrig lämna garanti för att det fungerar överallt. Glutenfritt bröd i vissa europeiska länder är inte en självklarhet.
 
Gäster med funktionshinder
Tänk på att flera resmål besöks till fots, då bussen inte kan köra överallt. Eventuella funktionshinder meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Gäster med funktionshinder måste själva kunna promenera, hantera vissa trappor och ansvara för sitt eget bagage.
 
ID, Pass och Visum
Inom Norden behövs inget pass, men du skall alltid ha med en giltig legitimation. På resor inom EU är Pass/Nationellt ID-kort obligatoriskt! Varje resenär är själv skyldig att kontrollera att passet/legitimationen är giltigt minst t o m hemkomst, vissa länder 6 månader efter hemkomst. Förvara passet lättillgängligt i handbagaget. OBS! på resor med båt är ID/Pass obligatoriskt, annars kommer du inte ombord. I de fall där visum/ETA behövs meddelas detta vid bokningstillfället. Vid flygresor är pass alltid obligatoriskt.
 
Flygresa
Ditt namn ska vara skrivet likadant på flygbiljetten som i ditt pass. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn är rättstavat redan när du får ditt deltagarbevis efter bokningen. Flygbolagen tar ut en avgift för ändring av namn och stavning, efter biljetten är utskriven. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar.
 
Jourtelefon
När kontoret har stängt, under kvällstid och helger, kan du vid brådskande ärenden (ex.  avbokning av nära anstående resa) nå oss på följande nummer: 070-330 60 20. Skulle något krångla, till exempel i samband med avresa och du behöver brådskande hjälp kan du även nå oss på samma nummer.
Respektera att jourtelefonen endast är till för akuta ärenden. Nybokningar eller ändringar i din redan bokade resa får vänta till nästkommande vardag, öppet mån-fred 09.00-16.00. Telefon 018-102500.
 
Inställda resor
Vi försöker i möjligaste mån få iväg alla våra resor men skulle antalet anmälningar bli färre än 20 personer kan vi tyvärr tvingas ställa in den planerade resan. För mer information om inställande av resor, arrangörens och resenärens ansvar mm hänvisar vi till Allmänna Resevillkor. Inställd resa skall meddelas resenären senast två dagar före avresa vid dagsresor och tio dagar före avresa vid flerdagarsresor. Resan kan även ställas in på grund av Force Majeure eller andra oförutsedda händelser som kan förhindra eller äventyra resans genomförande.
 
Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Men om så är fallet ska du omgående under resan anmäla fel och brister till vår personal på resan, så att vi har möjlighet att avhjälpa felet. Anmärkningar eller reklamationer som ej kunnat åtgärdas under resan bör snarast, dock inom sju dagar efter hemkomsten, framställas skriftligen till oss.

Sök resa

Resegaranti

 

Högbergs Bussresor AB har ställt den lagstadgade resegarantin till Kammarkollegiet.

  • Att vi har ordnat med resegaranti innebär att du kan få ersättning om någon del av din paketresa eller sammanlänkade researrangemang blir inställd om vi skulle drabbas av insolvens.
  • Att vi har ordnat med resegaranti betyder att du har rätt till ersättning för den del av paketresan eller sammanlänkade researrangemanget som vi ansvarar för och som inte har fullgjorts.

Kontrollera att vi har ordnat med resegaranti
Ansök om ersättning ur resegarantin
Läs mer om resegaranti hos Kammarkollegiet

VIKTIGT ATT VETA OM RESEGARANTIER

Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Resegarantilagen gäller för:

Paketresor
En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst, som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t.ex. hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till ett idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla inkvartering. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti ska finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag.

Resegarantilagen gäller även följande resor om dessa köpts av privatpersoner:

Paketliknande resor
Resegarantin omfattar de som köper paketliknande resor, d.v.s. resor som består av separata transport- och inkvarteringstjänster som tillsammans uppvisar väsentlig likhet med en paketresa. Kombinationen bör framstå som en naturlig enhet.

Stolsförsäljning
Även den som bara har köpt en transport kan få ersättning ur resegarantin om transporten sker tillsammans med en paketresa, t.ex. på ett charterplan eller en buss. Den som bara köper en reguljär biljett är däremot inte skyddad av resegarantin.

Utbildningsresor
Den som köpt en resa som består av transport och utbildningsvistelse med inkvartering i form av boende i värdfamilj kan få ersättning ur resegarantin. Detta gäller även om inkvarteringen är gratis.

Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information gå in på www.kammarkollegiet.se eller ring Kammarkollegiet/Resegarantinämnden på 08-700 08 00.

Paketreselagen

De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302.
Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Högbergs Bussresor AB kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt.
Dessutom har Högbergs Bussresor AB, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar, och när transport ingår i paketresan säkerställa din hemtransport om den eller de hamnar på obestånd.
Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302 Läs mer...

Under denna hyperlänk får resenären följande information:
Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302
•    Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår paketreseavtalet.

•    Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt.

•    Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån.

•    Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.


•    Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.

•    Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.

•    Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.


•    Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.

•    Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte avhjälper problemet.    


•    Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.

•    Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i svårigheter.

•    Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport.
Högbergs Bussresor AB har tecknat skydd vid obestånd hos Vector Nordic AB, Box 55545, 102 04 Stockholm, 08-7626864, info@vectornordic.com. Resenärer får kontakta denna enhet eller, i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm, 08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se om tjänster inte tillhandahålls till följd av Högbergs Bussresor ABs obestånd.

Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt:  https://svenskforfattningssamling.se/doc/20181217.html

 

Avbeställning

Försäkring  och Avbeställningsskydd

Kontrollera noga vad som ingår i din hemförsäkring och reseförsäkring.

Högbergs Bussresor AB  tillhandahåller inga avbeställningsskydd eller försäkringar utan vi hänvisar till  Gouda Försäkringar. Observera att avtalet gäller mellan Gouda Försäkring och Dig.

Viktigt är att skyddet/försäkringen tecknas i samband med bokning och betalning av anmälningsavgift. Försäkringen/skyddet måste tecknas senast 48 timmar efter första inbetalningen och försäkringen betalas direkt till Gouda. 

Till Goudas hemsida.

Reseförsäkring

Kontrollera villkoren i din reseförsäkring i god tid innan resan.

Dataskyddspolicy

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är Högbergs Bussresor AB. Skyddet av dina personuppgifter är viktigt för oss. Skyddet är även lagreglerat i Dataskyddsförordningen (GDPR, General Data Protection Regulation) som gäller från  25 maj 2018. Nedan kan du läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Om du vill kontakta oss gör du det på Högbergs Bussresor AB, Kyrkängsvägen 11, 755 91 UPPSALA, telefon 018-102500, eller e-post info@hogbergsbuss.se.

Vilka personuppgifter som samlas in

Personuppgifter som kommer att behandlas inkluderar, men är inte begränsat till, namn, födelsedatum, kön, adress, e-postadress och telefonnummer.

Vi kan även komma att behandla önskemål om specialkost eller särskild information från dig om ditt hälsotillstånd inför resan relevant för att kunna fullgöra resan.

Personuppgifterna lämnar du själv i samband med beställning av resa på hemsidan eller via telefon, vid beställning av broschyr eller nyhetsbrev, eller vid besök hos oss.

Ändamål med personuppgiftsbehandlingen

Dina personuppgifter kommer att behandlas för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden i beställda resor och tilläggsprodukter samt hålla dig informerad om aktuella resor och liknande.

Behandling av dina personuppgifter kan även komma att ske för att vi skall kunna uppfylla förpliktelser enligt lagar, förordningar och för att hantera frågor och klagomål.

Utöver ovan angivna ändamål samtycker du till att dina personuppgifter kan komma att användas för ändamålen nedan samt utgöra underlag för våra marknads- och kundanalyser, riskhantering och statistik för att kunna ge dig ett bättre reseerbjudande och bättre service.

Vi kan, om du inte skriftligen har motsatt dig direkt marknadsföring, även komma att använda dina personuppgifter för att tillhandahålla olika erbjudanden om tjänster och/eller produkter från oss. Du kan när som helst avregistrera dig från marknadsföring t ex genom länk i nyhetsbrev.

Genom att lämna uppgifter om ditt hälsotillstånd samtycker du till att vi behandlar denna personuppgift i syfte att tillhandahålla den resa,  tjänst eller produkt som du beställt. Uppgifter om hälsotillstånd används aldrig för statistik, marknadsanalyser eller marknadsföring.

Lagring av personuppgifter

Vi lagrar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen ovan. Normalt lagrar vi dina personuppgifter i 2 år från det att din senaste resa genomförts eller från det att du haft kontakt med oss i övrigt. När du anmält dig till att få nyhetsbrev och erbjudanden från oss sparar vi dina uppgifter tills vidare. Du kan när som helst enkelt via länk i nyhetsbrev eller genom att kontakta oss på adress enligt ovan avanmäla dig och få alla dina uppgifter borttagna.

I vissa fall kan vi behöva lagra uppgifter under längre tid när det krävs av lag (t ex bokföringslag) eller vid t ex reklamation.

 Vilka som kan komma att behandla personuppgifterna

Dina personuppgifter behandlas av vår personal samt av våra samarbetspartners för systemtjänster och administrativa tjänster med vilka vi har avtal om skydd av personuppgifter, personuppgiftsbiträdesavtal.

Dina personuppgifter kan även komma att behandlas inom resebranschen, t ex av flygbolag, bussbolag, hotell och lokala samarbetspartners på resmålet. Endast nödvändig information lämnas vid varje sådant tillfälle.

Behandling av personuppgifter i länder utanför EU och EES

Beroende på var ditt resmål är beläget och vilka samarbetspartners som används kan dina personuppgifter komma att behandlas utanför EU och EES. Även om slutmålet för en resa är inom EU/EES kan t ex transportbolag och hotell vara baserade utanför EU/EES. Endast den information som behövs för genomförande av resan och andra tjänster lämnas till samarbetspartners.

Genom att lämna dina personuppgifter till oss samtycker du till att vi behandlar personuppgifter utanför EU och EES och är medveten om att lagstiftning för skydd av personuppgifter kan vara lägre än inom EU och EES.

Dina rättigheter till uppgifter om dig.

Du har rätten att, när som helst, återkalla ditt samtycke till att vi behandlar de uppgifter som du har lämnat till oss.

Detta innebär att du också kan begära rättning eller radering av dina personuppgifter. En sådan begäran görs skriftligen till oss. Dina uppgifter kommer då att vara korrigerade eller raderade inom en månads tid. Om du har en aktuell resa som inte är genomförd eller avslutad, eller har en pågående reklamation eller liknande kommer uppgifterna raderas inom en månad efter detta slutförts.

Du kan med ditt lösenord och e-post logga in på Min Sida och se personuppgifter vi lagrar om dig och dina resor. Du kan där även rätta och uppdatera uppgifter. Du kan även kontakta oss med begäran om att få tillgång till den registrerade information som vi har om dig, vilket vi kommer att lämna inom en månad.

Vill du veta mer om Dataskyddsförordningen (GDPR)? 

På datainspektionens webbplats, datainspektionen.se, finns mer information om dataskyddsförordningen (GDPR).

  • SRF logo
  • Sveriges Bussföretag logo
  • SamBus logo
  • Fjärdhundraland logo